Na een borstamputatie, borstbesparende operatie of een borstreconstructie is het vaak zoeken naar hoe en hoeveel je kan bewegen. Pilates na Borstkanker kan je heel goed bij helpen bij het vinden van jouw manier van bewegen en jouw kracht.

Vanuit het ziekenhuis kunnen ze onmogelijk iedereen individueel adviseren over beweging tijdens de herstelfase.  Daarom zeggen ze standaard: “de eerste 6 weken na de operatie niet meer bewegen met je arm dan tot schouderhoogte. En je mag niet tillen. ”

Nou is het zo dat het borstweefsel tijd nodig heeft om te herstellen van de beschadiging door de operatie. Het is dan niet goed om de beschadiging te belasten, door te veel te bewegen of te zwaar te tillen.
Het is ook zo dat het weefsel moet herstellen met de juiste mogelijkheid tot beweging. Het weefsel moet zogezegd herstellen met de juiste weefselfunctie.

Daarom is het goed om voldoende te blijven bewegen. Het bewegen tijdens herstel hangt af van hoe goed je kon bewegen, wat is het weefsel gewend, en hoe goed je wilt gaan bewegen. Het is daarom essentieel dat je je persoonlijk laat adviseren of begeleiden indien je optimaal resultaat wilt tijdens je herstel.

Hiervoor zijn fysiotherapeuten en huidtherapeuten die zich specialiseren in bindweefseltechnieken heel goed opgeleid. Zij kunnen je doormiddel van simpele oefeningen leren hoe jij het best kan bewegen, waar je op moeten letten, welk gevoel goed is en welk gevoel aangeeft dat je iets te ver gaat.

In mijn praktijk combineer ik mijn kennis over bindweefseel en het lymfestelsel met mijn 14 jaar ervaring in het geven van pilates. Bij Pilates gaat het om oefenen vanuit het goede basis houding. Tijdens de oefeningen geconcentreerd bewegen waardoor je niet per ongeluk te veel doet en je doet alles met een rustige ademhaling.

De ademhaling zorgt voor ontspanning, bewustwording en concentratie, maar ook voor een rekprikkel op het weefsel in het borst en rib gebied. Dat zorgt dan weer voor een betere doorbloeding een een betere genezing.

De deelnemers geven aan dat ze door pilates soepelere worden, meer kracht voelen in hun buik en arm, geen angst meer hebben om te bewegen of iets op te tillen omdat ze weten war ze op moeten letten. Ze voelen zich zekerder en kunnen beter ontspannen.

Met mijn nazorg borstkanker behandelingen en pilateslessen wil ik eigenlijk zeggen:  “Wees bewust van je lijf en voel wat je kan!”
En volgens mij komt dat nu al 6 jaar goed over op de vrouwen die ik help en geholpen heb. Daar ben ik blij om. Ik hoop dat iedere vrouw na borstkanker weer doet wat ze kan en wilt.

Liefs,

Lucette